Stressreductie training

 

In de Mindfulness Based Stress Release (MBSR) training ga je stress te lijf door als het ware de ‘aandachtsspier’ te trainen. Dit doe je door moment na moment op je zintuigen af te stemmen en daarbij zonder oordeel te zijn over wat je tegenkomt. De training biedt een systematische manier om je deze technieken eigen te maken. Vaak met blijvende effecten. 

Er wordt gewerkt aan de agenda.

Hoe ziet de training eruit?

 

De training bestaat uit 8 wekelijkse bijeenkomsten van 2,5 uur waarin wordt geoefend met verschillende mindfulnessmeditaties. Tussen de bijeenkomsten is het huiswerk hiermee te oefenen aan de hand van geluidsbestanden. Er is een stiltedag en na een maand of 3 is er een terugkomdag. 

In het intakegesprek vooraf zal helder worden wat de training verder inhoudt en of dit het juiste moment is voor jou om het aan te gaan.

Voor wie is de training bedoeld?

De training is bedoeld voor mensen die meer in het moment willen kunnen zijn, die vriendelijker voor zichzelf willen leren zijn en die meer kwaliteit van leven willen ervaren.

 Onderzoek wijst uit dat de training klachten vermindert bij:

  • stress en burn-out,
  • depressie en angst,
  • slaapstoornissen,
  • chronische ziektes (zoals diabetes, multiple sclerosis),
  • cardiovasculaire ziektes (zoals hoge bloeddruk),
  • chronische pijn,
  • fybromyalgie,
  • psoriasis.

Als je geen klachten hebt en je wilt ervaring opdoen in verschillende meditatie technieken, dan is deze training ook geschikt. 

De training is niet bedoeld voor mensen die verslaafd zijn aan een middel, een acute depressie hebben, schizofrenie of een psychose hebben, mensen die een chemotherapie ondergaan of andere behandeling waardoor er sprake is van gebrek aan energie, een recent overlijden van een dierbare of een recent levensbedreigende diagnose. Hierbij is eerst emotionele stabiliteit nodig. 

Als gewenst kan de training ook individueel gevolgd worden of in een zelf samengestelde groep (denk aan partner of familieleden).