Mindfulness

 

Mindful zijn is bewust aanwezig zijn bij wat er gebeurt in het huidige moment. En dat met een open en vriendelijke houding. 

Het tegenovergestelde is leven op de automatische piloot. Je kent het vast. Je bent ergens aangekomen en herinnert je (delen van) de reis erheen niet meer. Blijkbaar was je volledig opgegaan in gedachten en was je niet meer aanwezig bij wat je deed en waar je was op dat moment.  

Zo gaan we vaak door het leven: overgeleverd aan automatische reacties en patronen, meestal zonder dat we er erg in hebben. De prijs die we betalen is dat we minder verbinding ervaren met onszelf en onze dierbaren. 

Met mindfulness train je jezelf in het aanwezig zijn. Dit lijkt simpel, maar omdat we vaak geneigd zijn onze pijn en moeilijke gevoelens te vermijden, is het best lastig. De MBSR training biedt een gestructureerde methode om gedegen kennis te maken met mindfulness. De effecten zijn inmiddels wetenschappelijk aangetoond. 

Zie hier een kort filmpje van Jon Kabat Zinn, de grondlegger van de Mindfulnesstraining (MBSR), over wat met Mindfulness bedoeld wordt. 

Wat is Mindfulness niet?

  • Bij Mindfulness keren we ons niet van onszelf af door op te gaan in fantasieën.
  • Het is geen ontspanningsoefening. Het kan wel zijn dat we ontspanning ervaren tijdens en na de beoefening, maar ontspanning is niet het doel.
  • Mindfulness meditatie gaat niet over het ontsnappen voor de wereld en de alledaagse realiteit. In de mindfulnesstraining (MBSR) beoefenen we juist het tegenovergestelde – opmerkzaam zijn van het huidige moment precies zoals het is, zelfs als het pijnlijk is.
  • Mindulness meditatie gaat niet over het leeg maken van ons hoofd.